
Basert på det velkjente kortspillet Oh Hell!, bruker spillere kortstokken fra null til femten i seks sorter for å by på et bestemt antall stikk og deretter ta akkurat så mange. Hvert spill består av ti hender, der størrelsen på hånden minker med en for hver gang, frem til den siste en-kort-hånden. Underveis blir trumfen tilfeldig bestemt og kan endres i løpet av hånden ved hjelp av spesialkort. Det er også spesialkort som gjør at trumfen ikke teller for et stikk, andre som kan erklæres som hvilken som helst sort og verdi når de spilles, og andre som vil gi bonuser eller straffer for å ta stikket der de blir spilt.
(Oversatt fra BGG av Chat GPT)
Regler
(Oversatt fra engelsk av Chat GPT)
Sammendrag av Spillet
Hver spiller blir delt et antall kort for hver runde. Hver spiller legger i tur et kort på bordet. Spilleren som la det høyeste kortet av den ledende fargen (eller trumffargen) vinner stikket og tar kortene. Spillet avsluttes etter ti runder, og spilleren som best forutsa antall stikk han ville ta hver runde, er vinneren.
Oppsett av Spillet
En spiller velges som poengskriver og skriver ned spillernes navn på poengarket (som kan kopieres fra neste side av reglene). Han stokker deretter kortene og deler ut 10 til hver spiller. Etter hver runde blir spilleren til venstre for giveren den nye giveren.
Slik spiller man
1) UTDDELING
I den første runden blir hver spiller delt ti kort. Med hvert kort kan en spiller vinne et stikk. Derfor er det mulig å vinne ti stikk i den første runden. I den andre runden blir hver spiller delt ni kort. I denne runden er det mulig å vinne opptil ni stikk. I den tredje runden blir åtte kort delt til hver spiller, deretter syv kort, osv., frem til den tiende runden når hver spiller bare får ett kort. Bunken med kort som ikke blir delt ut, legges med bildesiden ned midt på bordet. Det øverste kortet snus og legges ved siden av bunken. Dette kortet bestemmer trumffargen for den gjeldende runden. Hvis et Handlingkort snus, snur du et annet kort til en farget kort blir avslørt.
2) BUDGIVNING
Etter at spillerne har sortert kortene sine etter farge og verdi, vurderer hver spiller hvor mange stikk han vil ta i denne runden. Begynner med spilleren til venstre for giveren, oppgir hver spiller deretter budet sitt for runden. Poengskriveren noterer budene på poengarket. (Se eksempel på poengkort i de tyske reglene) Før det første stikket spilles, bør budene gjentas slik at alle kan høre dem.
3) STIKK
Hva er et stikk? Hver spiller legger et kort på bordet i midten. Kortene i midten av bordet kalles stikket. Spilleren til venstre for giveren legger det første kortet i stikket. Spillet fortsetter med klokken når hver spiller legger et kort. Hver spiller må spille et kort i den ledende fargen, hvis mulig. Hvis en spiller ikke har kort i den ledende fargen, kan han spille et kort i hvilken som helst farge, inkludert trumf, eller et Handlingkort.
Trumf
Hvis en spiller ikke har den ledende fargen for stikket, kan han spille et kort i trumffargen (fargen på kortet ved siden av trumfbunken) og dermed vinne stikket. Hvis det er flere trumfkort i stikket, vinner det høyeste trumfkortet stikket.
VINNER STIKKET:
Spilleren som spilte det høyeste kortet i fargen som ledet stikket, vinner stikket, med mindre et kort i trumffargen blir spilt. Da vinner det høyeste kortet i trumffargen stikket. Stikkene vunnet av en spiller bør legges i separate bunker, slik at det alltid er kjent hvor mange stikk hver spiller har vunnet så langt. Vinneren av et stikk åpner det neste stikket ved å spille et nytt kort. Når hver spiller ikke har flere kort på hånden, blir runden scoret (se 4. Poengsum for Runden).
“Stikk” = Kortene i midten av bordet etter at hver spiller har lagt et kort. Disse kortene er Stikket “Trumf” = Trumfkortet bestemmer hvilken farge som er trumf. Kort i trumffargen vinner stikkene over kort i andre farger. “Spilleregler” = Spillerne må spille et kort som har samme farge som det første kortet i stikket.
Regler for bruk av handlingskort
Hvis en spiller ikke har et kort av den fargen som ble ledet for stikket, kan han spille et handlingskort. Handlingskortet tilhører ingen av de seks fargene.
+5 “+5”: Vinneren av stikket som inkluderer dette handlingskortet får fem poeng lagt til sin poengsum ved slutten av denne runden.
-5 “-5”: Vinneren av stikket som inkluderer dette handlingskortet får fem poeng trukket fra sin poengsum ved slutten av denne runden.
“Uten trumf”: Når dette kortet spilles, blir trumfkortet snudd med forsiden ned ved siden av trumfbunken. For dette stikket er det ingen trumf. Eventuelle trumfkort som allerede er spilt i stikket, telles som vanlige fargekort. Spilleren som spilte det høyeste kortet av den ledende fargen i stikket, vinner stikket.
Etter stikket blir det øverste kortet av bunken som ligger med forsiden ned snudd over og lagt på kortet som bestemte den forrige trumfen. Hvis et handlingskort blir snudd over, snu over et annet kort til et fargekort vises. Det nye fargekortet bestemmer trumfen for resten av runden.
“Bytt trumf”: Når dette kortet spilles av en spiller, snu umiddelbart over det øverste kortet av trumfbunken og dekk over det forrige trumfkortet. Hvis dette er et handlingskort, gjenta prosessen til et fargekort blir snudd over. Fargen på det nye kortet bestemmer trumffargen for det nåværende stikket samt resten av runden. Det forrige trumfkortet er ikke lenger gyldig for dette stikket eller for resten av runden.
“Joker”: Når Jokeren spilles, må spilleren kunngjøre hvilken farge Jokeren vil være. Den valgte fargen kan være trumffargen. Jokeren anses som det høyeste kortet av den valgte fargen i stikket. Hvis fargen som er valgt for Jokeren ikke er trumffargen, anses ethvert kort i trumffargen som en høyere verdi enn Jokeren. Hvis begge Jokerne spilles i et enkelt stikk, anses den andre Jokeren som høyere enn den første.
Merk: Det første kortet i et stikk kan være et handlingskort. Det andre kortet som spilles i et stikk som begynte med et handlingskort, kan være et annet kort. Den første fargen eller Jokeren som blir spilt vil bestemme fargen på stikket. Hvis bare handlingskort, ikke inkludert Jokerne, blir spilt, vinner det første kortet som ble spilt i runden stikket.
4) POENGREGNING FOR RUNDEN
Etter at alle stikkene i runden er fullført (når spillerne ikke har flere kort i hendene), blir runden poenglagt.
- Hver spiller mottar ett poeng for hvert stikk de vant.
- Hver spiller mottar fem poeng for hvert “+5” kort som var i stikkene de vant.
- Hver spiller mister fem poeng for hvert “-5” kort som var i stikkene de vant.
- Hvis en spiller korrekt forutsa antallet stikk de vant, mottar de 10 poeng.
- Hvis en spiller ikke klarte å forutsi antallet stikk de vant korrekt, mister de 5 poeng. Det totale antallet poeng blir registrert på poengarket.
Spillets slutt
Spillet avsluttes etter ti runder. Den siste runden blir poenglagt, deretter legges poengsummene for alle ti rundene sammen. Spilleren med den høyeste poengsummen er vinneren.
Varianter
- Plus/Minus En: Som før blir budene uttalt åpent til poengtakeren. Det totale antallet bud kan ikke være likt det totale antallet stikk som er tilgjengelige. For eksempel, i en runde med fem stikk, kan det totale antallet bud fra alle spillerne ikke være 5.
- Skjult bud: Hver spiller registrerer sitt bud på et stykke papir. Når alle er ferdige, blir budene kunngjort og registrert av poengtakeren. Dette holder hvert spillers bud upåvirket av konkurrentenes bud.
- Hemmelig budgivning: Hver spiller skriver sitt bud på et stykke papir. Budene avsløres etter at det siste stikket er tatt. Derfor er det uklart i løpet av runden hvor mange stikk hver spiller ønsker å vinne.
- Marsjering gjennom: Hvis en spiller vinner alle stikkene i en runde, mottar han to poeng for hvert stikk tatt, i stedet for bare ett. Dette gjelder ikke i den siste runden hvor det bare er ett stikk.